Provozní doba Po-Čt: 1000-1600 / Pá: 1000-1400  / +420 774 520 130

Váš košík obsahuje0 položek
V celkové hodnotě0,- Kč

Objednat | Registrace | Přihlásit se | |

Kolo - jak vybrat to správné

Hlavní stránka / Kolo - jak vybrat to správné

Na kole jezdí mladí i staří bez rozdílů. Kolo je oblíbené nejen proto, že je skvělým, ekologickým dopravním prostředkem, ale také prostředkem pro získávání a udržování tělesné kondice a celkově zlepšení zdravotního stavu.

Každé kolo není ale určeno pro každého. Při výběru jízdního kola je třeba zohlednit několik faktorů.

V prvé řadě je to terén, po kterém na kole chceme jezdit.

Kola rozlišujeme podle určení, pro jaký terén se hodí.

Máme kola silniční, trekingová kola (treková kola), crossová (krosová kola) kola, horská kola

Silniční kolo

Jízdní kola určená především pro výkonnostní a svižnou cyklistiku po silnici, se vyznačují tím, že mají 28 palcové ráfky a úzké pláště.

Jsou vybavována obloukovými řídítky zakončenými berany. Jsou lehká a tuhá. Na silničním kole jsme schopni vyvinout vyšší rychlost než na ostatních jízdních kolech.

Cena silničního kola se odvíjí od vybavení kola, použitých materiálů a značky.

Obecně lze říci, že silniční jízdní kola s cenou nad 50 tisíc korun jsou určena pro sportovce se závodními ambicemi.

Od silničního kola neočekáváme žádné přílišné pohodlí, u takzvané „silničky“ hledíme spíše na hmotnost. Ta se snižuje pomocí odlehčených konstrukcí z nejmodernějších materiálů. Hojně se rozšiřuje využívání uhlíkového vlákna neboli carbonu (karbonu).

Silniční kolo také disponuje jinými převody oproti například horskému kolu. U silničních kol nižší kategorie vídáme převody 9x3, 9x2 a u sportovních verzí 10x3, 10x2 a novinku posledních období 11x2.

Často se u silničních kol používá kombinace brzdy a řadících páček. Je to proto, aby cyklista nemusel přehmatávat. Brzdy u silničních kol jsou ráfkové.

Správné nastavení posedu na silničním kole

Obvyklé je na silničním kole mít řídítka níž než je sedlo a řídítka skloněná tak, aby svírala přibližně 45° s hlavovou trubkou. Záleží ale na osobním pocitu a na tom, co je vám příjemné.

Horské kolo

Horské kolo je u nás nejrozšířenějším užívaným jízdním kolem a jezdí na něm rekreační cyklisté o profi závodníci.

Horská kola jsou určena do náročnějších terénů a i mezi typy horských kol je potřeba dělat rozdíly.

Máme horská kola neodpružená, horská kola s přední odpruženou vidlicí a celoodpružené horská kola.  Výrobci se rádi předhánějí v systémech pružení. Pro správný výběr je dobré daný systém podrobněji konzultovat s technikem. Mezi jednotlivými systémy mohou být velmi markantní rozdíly v charakteristice zachycení nerovností jízdy a skoků. Tlumiče a vidlice bývají většinou u všech stejné a jsou dodávány specializovanými výrobci (FOX racing shox, RockShox aj.)

Podle konstrukce a zdvihu odpružení dělíme horská kola dále na:

  • cross country (zdvih odpružení cca 80-120mm)
  • trail /allmountain (zdvih odpružení cca 100-140mm)
  • enduro (zdvih odpružení cca 140-160mm)
  • freeride (zdvih odpružení cca 150-250mm)
  • downhill (zdvih odpružení cca 190-250mm)
  • dirt-jump / street (zdvih odpružení cca 0-100mm)
  • trial (horská kola bez odpružení)

Horská kola mají 26“ nebo nověji také 29" (měřeno v palcích) ráfky a širší pláště a často jsou vybavována odpružením. Na většině horských kol dnes už najdeme minimálně přední odpruženou vidlici. Zadní potom mívají kola určená pro dlouhou a technicky náročnou trasu. Odpružená vidlice nicméně není jednoznačným rozlišením, na trhu najdeme i vysoce kvalitní horské, neodpružené vidlice například od výrobců Ritchey či Syncros.

Řídítka jsou úplně rovná nebo mírně zvednutá, tzv. „vlaštovky“. Cena horského kola se různí podle vybavení a použitých materiálů. Obecně lze říci, že závodníci by se neměli dívat po kolech pod 40 tisíc.

Převody u horských kol dnes máme většinou ve variantách 3x7, 3x8 a 3x9. Nejnovější trendy směřují k převodům 3x10 a 2x10. Zejména přechod mezi sezonami 2010-2011-2012 je ve znamení zvyšování počtu převodů i u nižších komponentových řad. Ruku v ruce se zvyšováním kvaliy se dá říci, že dnešní kola vybavená sadou Shimano Alivio jsou co do převodů kvalitativně na úrovni předloňského Shimano Deore.

Na horském kole můžeme najít klasické ráfkové brzdy, mechanické kotoučové nebo hydraulické kotoučové brzdy. Výhody a nevýhody plynou z konstrukce brzdy jako takových. Nedá se obecně říci, že ráfková brzda neubrzdí totéž, co kotoučová, spíše je to otázka praktičnosti, ceny a náročnosti údržby.

Obecně platí, že pokud existuje riziko, že v drsnějším terénu vyosíte ráfek a uděláte osmici, volte raději kotoučové brzdy. Vykřivení ráfku pak sice bude nepříjemné, nicméně kotoučové brzdy budou stále brzdit. Také pro jízdu v nižších teplotách je možná lepší kotouč, neboť účinek sevření není tolik ovlivněn možnou námrazou na ráfku a ztuhnutím gumy špalíků.

Pro běžnou jízdu na horských nebo crossových kolech se však dá říci, že je kotoučová brzda spíše věc pohodlí a měkkosti domáčknutí páček než že by měla volba kotoučů praktický význam. U kotoučových brzd rozlišujeme také velikosti kotoučů, často se kombinují 6" a 7". Volba kotoučových brzd je čistě osobní volbou, kvalitativně se jednotlivé řady liší konstrukcí a možností seštelování páček, možnostmi čištění pístků a konstrukcí třmenů, kde zejména u dražších řad jsou třmeny lité z jednoho kusu. Kvalitativní rozdíl mezi řadami Deore a Deore SLX je minimální, u nižších verzí je diskutabilní, zda raději nepořídit kvalitnější čelisťové brzdy. Optimálně se dá doporučit Deore, pro nesváteční jezdce pak Deore XT a pro závodníky XTR. Mezi další výrobce vysoce kvalitních brzd patří také SRAM (Avid), Hayes a další. Zejména u Hayes lze najít vysoce kvalitní mechanické kotoučové brzdy (řada MX1-MX4), což může být zajímavé pro odpůrce hydraulik.

Správné nastavení posedu na horském kole

Řídítka horského kola by měla být níže než sedlo, ovšem je vhodné volit kratší představec a řídítka tolik nesklánět. Zase záleží na vaší preferenci a na tom, jak se vám sedí nejpříjemněji. Je nutno ovšem podotknout, že jinak si nastaví výšku sedla jezdec preferující sjezdy a jinak vrchař. Z tohoto důvodu je u horského kola někdy velmi problematické trefit správné nastavení výše. Záchranou může být, za cenu větší investice, sedlovka s dynamicky stavitelnou výškou posedu. Výbornou volbou v tomto ohledu je RockShox Reverb, jejíž výška je nastavitelná z řídítek, můžete si tedy změnit výšku posedu, aniž byste museli zastavit.

Trekingové kolo a krosové kolo

Netroufáte si na náročné terény, ale ani silnice vás z nějakého důvodu nelákají? Co se porozhlídnout po trekingových kolech (též trekových kolech) a krosových kolech (též crossových kolech)?

Tyto pojmy bývají často zaměňovány, přesto ale definice říká jasně:

Trekové (trekingové) kolo je druh jízdního kola, který je určen k delší jízdě po silnici nebo nenáročným terénem. Kola 28“ – díky tomu se snadněji vede, drží stopu a klade nízký valivý odpor. Bývá vybaveno cyklistickými brašnami na nosičích, blatníky, světly…

Krosové kolo v sobě kombinuje lehkost silničních kol a pevnost horských kol, ale díky absenci vybavení je určené spíše do lehčích terénů než na silnici. Krosová kola byla dlouhou dobu výrobci rámů a komponent trochu zandbávána z hediska kvality. Mělo jít původně o hybridy určené pro nejširší věřejnost a vícemnéně o nízkorozpočtová kola. Nicméně, zejména v posledních dvou letech, volí cyklisté právě krosová kola před horskými. Trendy minulých let byly totiž jednoznačně ve znamení horských kol, která pak v podstatě neplnila svůj účel, velké procento cyklistů s nimi do terénu nikdy nevyjelo. Časo byla volba ovlivněna nabídkou, při absenci kvalitnějších krocsových kol zákazník raději shnul pro lépe vybaveném horském kole.

V posledních dvou letech se nicméně začínají objevovat krosová kola nezřídka vybavená Shimano LX či dokonce Shimano XT. Jedním z prkopníků v tomto směru byl jednoznačně výrobce MarinBikes, který již před několika lety nabízel fantasticky vybavené modely Marin Sausalito a Marin Nicasio s nádhernými rámy. Kdo nechtěl nebo nemohl zainvestoat větší částku, měl možnost sáhnout po nižším modelu s hydroformovaným, třikrát lehčeným rámem - Marin SanAnselmo. Kalkulace na dovybavení převody a ráfkovými brzdami Shimano XT, nábami Novatec se zapouzdřenými ložisky, karbonovou FSA sedlovkou a kvalitním sedlem pak vychází na krásných 21-22.000,-

Zde bychom tedy chtěli apelovat zejména na nerozhodné: Horská kola "frčí", ale ne každý horské kolo využije. Na šotolinových cyklostezkách a dokonce i na většině horských stezek, si krásně vystačíte s kvalitnějším krosovým kolem.

Velikost rámu

Volbou terénu to ale nekončí, musíme vybrat správnou velikost rámu.

Vždy se u prodejce informujte a chtějte vidět tabulku velikostí rámů přímo výrobce. Nelze paušálně tvrdit, že stejná velikost na dvou různých značkách Vám sedne. Dobrý prodejce, nikoli překupník, Vám vždy řekne, podle čeho vybrat. Vždy je ale jednoznačně nejdůležitějším kritériem výška horní rámové trubky. Vestoje chodidly na zemi obkročmo nad ní, byste měli mít mezi trubkou a rozkrokem zhruba 1" (1 palec = 2.54cm) místa.

Na co si ještě dát pozor při výběru kola

Dalším parametrem při výběru nového jízdního kola jsou komponenty neboli vybavení kola.

Pokud máte vyšší tělesnou hmotnost, doporučujeme se prodejce zeptat, zda je vybrané kolo pro vaši hmotnost vhodné. Někteří výrobci mají shora omazenou maximální hmotnost jezdce a nedokáží zaručit únosnost rámů. V tomto ohledu nemůžeme než doporučit například kola od Marin Bikes, která jsou v případě MTB dimenzována na jezdce o hmotnosti 136kg + rezerva 4kg na náklad.

Pro hmotnost jezdce nad 100kg doporučujeme rovněž u klik vybírat z typů s integrovanou osou. Uchycení na Octalink nebo 4hran bývá někdy podajnější a při tvrdším došlápnutí může uhýbat talíř a řetěz pak drhne o přesmykač.

Běžné komponentové řady kvalitativně seřazené od nejobyčejnějších po závodní:

MTB

  • Shimano: Altus - Acera - Alivio - Deore - Deore SLX - Deore XT - Saint - Deore XTR
  • SRAM: X5, X7, X9, X0, XX
  • pro srovnávní - kvalitativně se dá říci, že X7 stojí někde mezi Deore SLX a XT

Cross Shimano

  • Deore - Deore LX - Deore XT

BMX Shimano

  • DXR

Silniční Shimano

  • 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - DuraAce

U výše uvedených sad existuje mnoho výjimek z pravidla, u typicky horských řad nezřídka najdeme u klik i kazet alternativy s počtem zubů pro trekkingovou jízdu (tyto kliky poznáte podle 48 zubů u největšího převodníku). Obvykle se dá ovšem doporučit spíše volba horských převodů na trekové kolo než opačně. Důvod je prostý - většina jezdců rychlejší crossové převody prostě nevyužije. Dlouhodobě jet v běžném terénu na najtěžší a nejrychlejší převody není pro bežného jezdce fyzicky možné a zbytečně se volbou trekových převodů oberete o lehké převody pro jízdu do kopce. Na horských převodech nasazených na trekkingové kolo se dá jet bez potáží kolem 36-40km/h a i tak už rozhodně nebudete šlapat v aerobní zóně a bude to jízda spíš o život než pro potěšení. Pokud potřebujete vyšší rychlosti, doporučujeme přesedlat z terénu na silnici na fitness nebo silniční kolo.

cyklokomponenty.cz

edia.net s.r.o.

Cejl 82/58
602 00 Brno - Zábrdovice

Výdejní místo
(po domluvě)
Korunní 887/57
709 00 Ostrava - Mar.Hory


tel.: +420 774 115 590
e-mail: info@cyklokomponenty.cz


IČ: 03917002
DIČ: CZxxxxxxxxxx


ICQ: 233-309-913

Facebook

Mohlo by Vás zajímat

Na kole i pěšky na Radhošť

Na kole jsme se vydali na Radhošť. Výlet není určen pouze pro cyklistiku, potkáte cestou spoustu pěších turistů. více

Spací pytel - jak vybrat správný? 4/4

Spací pytel - co si do něj obléct? V této poslední části našeho seriálu o tom Jak vybrat správně spací pytel, si řekneme něco o tom, jak je důležité správně zvolit oblečení do spacáku a jak jinak se ještě chránit proti případnému nachlazení. více

Spací pytel - jak vybrat správný? 3/4

Spací pytle a materiály používané pro jejich výrobu. V této části si řekneme něco o techničtějších parametrech spacích pytlů. Zaměříme se na izolační výplně, požívané materiály pro výrobu spacích pytlů, řekneme si něco o konstrukci a obalech ... více

Provozovatelem internetového obchodu je edia.net s.r.o., IČ 03917002, zapsaná pod spisovou značkou C 86873 u Krajského soudu v Brně.

Všechny akce platí do odvolání nebo do vyprodání zásob a všechny obrázky u produktů jsou pouze ilustrativní. Kopírovat jakékoliv obrázky, zvukové stopy, videa, texty nebo jejich části bez písemného svolení provozovatele stránek, je přísně zakázáno.